Ujawnienie

G這s zza oceanu.

Zawsze mia貫m problem z tym s這wem. Pierwszy raz o ujawnianiu us造sza貫m, gdy mowa by豉 o nielegalnych organizacjach po wojnie. Ujawni si mieli ci, kt鏎zy walczyli o Polsk w Polsce. Zbyt m這dy wtedy by貫m, 瞠by zrozumie, dlaczego wszelkie rozmowy o tym ujawnianiu odbywa造 si szeptem i z ogl康aniem si za siebie. Potem mowa by豉 o ujawnianiu si 砰d闚 w 1968 roku. Najwi璚ej ujawnie podawa豉 codzienna prasa.
Ostatnio dziennikarz ujawni list. Tym razem wolna od cenzury prasa pe軟a by豉 dyskusji, czy ujawnienie to by這 s逝szne, czy nikczemne. Przedtem takich pyta nie by這.
Czym wi璚 jest ujawnienie? Wed逝g s這wnik闚 ujawnienie jest podaniem czego do wiadomo軼i. Wydobyciem jakiej prawdy albo czego, co si za prawd uwa瘸.
Czy mo積a by這 ujawni prawd w latach powojennych? Nie. To ju wiemy. Czym wi璚 by這 ujawnienie? Sposobem na prze篡cie? Oszustwem systemu? Zm璚zeniem? Kto si ujawnia? Bohater czy ofiara?
W 68 roku nikt si nie ujawnia. To system ujawnia. Potem ujawnieni po raz ostatni ustawiali si na dworcu Warszawa Gda雟ka. Cz瘰to ojciec ujawnia synowi kim jest: „砰dem jeste, ot co”. I nagle syn nie m鏬 czyta gazet, kt鏎e jeszcze wczoraj czyta z r闚ie郾ikami. Czym by這 w闚czas ujawnienie? Nikczemno軼i i dramatem, to ju wiemy.
Gdy dziennikarz ujawni list, powiedzia, 瞠 teraz wreszcie b璠zie wszystko jawne, prawda i sprawiedliwo嗆. B璠zie wiadomo, kto kogo ujawnia i kto by ujawniany. No i si ujawnia. Taka „ujawni這wka”.
I teraz znowu postawiono pytanie: czy osoby publiczne mog si ujawni? A o jak prawd tym razem chodzi? Wrog闚 ustroju ju nie ma, poci庵i z dworca ju odjecha造, a budowniczowie ustroju stoj w kolejce po za鈍iadczenie ujawnienia. O pieni康ze nie mo瞠 chodzi, bo komisje 郵edcze czuwaj, wiec o co?
O seks?! I to w dodatku taki, kt鏎y nikogo nie interesuje? Bzdura przecie. Dw鏂h m篹czyzn si ca逝je? Okropno嗆, jak mawiaj pra豉ci. Wi璚 o co? Ja naprawd nie wiem. Jedno jest oczywiste: strach ogarn掖 osoby publiczne, gdy kilku gniewnych gej闚 powiedzia這, ze ujawni orientacj seksualn tych polityk闚, kt鏎zy najdzielniej walcz z „gejostwem”.
Dlaczego ujawnienie si jako gej jest takie dyskusyjne? Po pierwsze, kim jest gej? Mo積a o to si spyta gej闚 albo anty-gej闚, zwanych r闚nie homofobami. Dla zachowania r闚nowagi umys逝 przyjmijmy opis gej闚, zak豉daj帷, 瞠 wiedz o sobie wi璚ej ni ich przeciwnicy. Ot騜 gejem cz這wiek si staje w 這nie matki lub we wczesnym dzieci雟twie, gdy s這wo seks nie ma 瘸dnego znaczenia. Wtedy ch這piec wybiera dziewcz璚e zabawki i jak ognia boi si pi趾i. Czy wszyscy? Nie. Niekt鏎e dziewczynki te graj w pi趾.
Prosz sobie wyobrazi dziewczyn, kt鏎a przebrana za ch這pca p璠zi 篡wot prawdziwie m瘰ki. W m瘰kim gronie prowadzi rozmowy, wybiera krawat i dyskutuje na tematy feminizmu. Je瞠li za這篡my, 瞠 nie b璠zie szuka partnerki do 篡cia seksualnego, to czy mo瞠my uwierzy, 瞠 jest ktokolwiek na 鈍iecie, kto by豚y przekonany, 瞠 jej 篡cie niczym si nie r騜ni od 篡cia innych m篹czyzn? Czy mo瞠 tak si sta, 瞠 gdy b璠zie bardzo tego chcia豉, to jej odczucia, zainteresowania, gusty i reakcje emocjonalne b璠 m瘰kie? ζtwo sobie wyobrazi, 瞠 tak nie b璠zie. Kobieta przebrana za m篹czyzn najprawdopodobniej zachowa swoje odczucia i emocje, kt鏎e tak cz瘰to s zagadk dla m篹czyzn.
Ale w przypadku gej闚 wi瘯szo嗆 nie-gej闚 uwa瘸, 瞠 tylko akt p販iowy odr騜nia ich od m篹czyzn. I to w dodatku akt p販iowy z wyboru, bo przecie nie-gej wierzy, 瞠 gejem staje si z wyboru. Ogrom niewiedzy o gejach, brak minimalnej ch璚i ich zrozumienia, jest osza豉miaj帷y. Bo przecie gejem jest si ka盥 kom鏎k cia豉, w podobny spos鏏 jak si jest heteroseksualnym m篹czyzn, czy te heteroseksualn kobiet.
Ka盥a kobieta wie, kim jest, bez wzgl璠u na to, czy jest aktywna seksualnie. Bez wzgl璠u na to, czy nosi spodnie, czy te pi瘯n sukni. To nie akt p販iowy jest istotny dla samookre郵enia. Wa積e jest widzenie 鈍iata i nasze miejsce w nim. Gej czy lesbijka mog wygl康a jak pi瘯na kobieta lub jak przystojny m篹czyzna, ale s gejem i lesbijk i wiedz o tym bardzo dobrze.
Czy gej, kt鏎y nie ma partnera i nigdy nie prowadzi 篡cia seksualnego z innym m篹czyzn, nie jest gejem? Ot騜 uwaga... Ujawni co... Jest nim tak samo, jak gej, kt鏎y kocha si z innym m篹czyzn. Ale z tych opis闚 nie wynika, dlaczego ujawnienie si jako gej wymaga bohaterstwa, a ujawnienie kogo mo瞠 by nikczemno軼i. Mo瞠 dlatego, 瞠 gej闚 w Polsce nie ma? Wiemy, 瞠 taka by豉 prawda w Peerelu. A teraz?
Czarny w Stanach Zjednoczonych nie ma szans. Mo瞠 robi sobie operacje, wybiela sk鏎, ale i tak podejrzany b璠zie. 柝e gdy biedny, 幢e gdy bogaty, a prawo do sukces闚 to ma w sporcie lub 酥iewaniu. Czego Czarni nas ucz? 疾 mo積a 篡 ze swoj czarno軼i. Prosz sp璠zi kilka godzin s逝chaj帷 Czarnych, gdy m闚i o dyskryminacji. Mam nadziej, 瞠 potem ju na zawsze b璠ziecie przygl康a si sobie, jak oceniacie innych.
Czarny nie ma szans si nie ujawni. A wi璚 zgodnie z pogl康em dziennikarza, kt鏎y ujawni list, wszystko powinno by w porz康ku: prawda jest naga i ka盥y j widzi. Czy ka盥y gej powinien si ujawni? Wtedy spo貫cze雟two b璠zie musia這 si jako z tym pogodzi, prawda? Ot騜 nie. Rozwieszono plakaty przedstawiaj帷e gej闚 i lesbijki w pozach dotychczas zarezerwowanych tylko dla heteroseksualnych par. I co si sta這? Plakaty w wolnej i demokratycznej Polsce kazano zdj望.
Gej, kt鏎y si ujawni, traci przywileje. Traci przywileje m篹czyzny, kt鏎y w dodatku mo瞠 by wierz帷y, mo瞠 by 穎naty, z dzie熤i, kt鏎e chodz do szko造 i maj dobre stopnie. W ten spos鏏 traci prawo do przynale積o軼i do spo貫cze雟twa, do jego najwi瘯szej i najlepszej cz窷ci. Czym s te przywileje, wie ka盥y m篹czyzna, kt鏎y nie jest wierz帷y, kt鏎y nie jest 穎naty, kt鏎y nie ma dzieci, albo kt鏎ego dzieci nie maj pi徠ek. A ju napewno wie o nich m篹czyzna, kt鏎y si rozwi鏚, straci prac i kt鏎ego by豉 穎na jest szcz窷liwa z innym. Wie o tych przywilejach ka盥y wyrzutek spo貫cze雟twa.
A tam gdzie brak przywilej闚, tam zaczyna si dyskryminacja. A wiec brak r闚nych szans w dostaniu dobrej pracy, wyr騜nienia za ofiarno嗆, nagrody za tw鏎czo嗆, czy te zaproszenia na salony. Ale co tam salony, byleby nikt nie bi, powie wi瘯szo嗆 gej闚.
Politykom, wybra鎍om spo貫cze雟twa trzeba wierzy. A czy polityk, kt鏎y si ujawni jako gej, a wi璚 jako m篹czyzna bez przywilej闚, ma jak彗olwiek warto嗆 w polityce? Czy s這wo „ujawnienie” ma w naszej najnowszej historii pozytywny odd德i瘯?
Polska jest krajem demokratycznym, wolnym i o鈍ieconym. Uznanie praw r闚no軼i dla gej闚 jest nakazem moralnym, jest aktem uczciwym i sprawiedliwym. Czy osoba publiczna, kt鏎a z dum powie o sobie, 瞠 jest gejem, zdob璠zie m鎩 szacunek? Trzy razy tak: bo nie b璠zie 豉two jej skorumpowa. Bo b璠zie oczywiste, 瞠 ma swoje odczucia, wiar i rozum zintegrowane w harmonijn i dojrza陰 ca這嗆 i 瞠 wierzy w tak Polsk, o jakiej my wszyscy marzymy.

Ryszard Romaniuk
Terapeuta i wyk豉dowca
Veteran Administration Medical Center
Case Western Reserve University
Cleveland, Ohio

Ryszard Romaniuk

Coming out
  Autorki   Fragmenty   Kalendarium   Partnerzy   Dla prasy   
© anka zet studio         e-mail: wydawnictwo@ankazet.com         hosting: Kobiety Kobietom

Kup ksi捫k!